۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 821364

بر اساس بررسی اداره کل استاندارد، 54درصد از واحدهای بازدید شده تولیدی خراسان رضوی مرتکب کم فروشی شده اند.

ترازوی نامیزان کارخانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، شهروندان گلایه می کنند که مدام از وزن بسته های موادغذایی کم می شود. این در حالی است که روز به روز قیمت آن ها در حال افزوده شدن است.هر چند تولیدکنندگان این مسئله را رد می کنند اما گزارش های سازمان استاندارد ایران چیز دیگری را نشان می دهد. همین چند روز پیش بود که مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد ایران اعلام کرد ، در ارزیابی ابتدای سال از ۳۶۵ نمونه برند ۴۱ درصد کم فروشی اتفاق افتاده بود و در مرحله دوم همین ارزیابی از ۶۹۹ برند نمونه حدود ۳۹.۶ درصد کم فروشی احصا شد.با توجه به اینکه کم فروشی برخی واحدهای تولیدی، ضررهای زیادی را متوجه مردم و سودهای کلانی را نصیب آن ها کرده ، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا گزارشی در پنجم تیر با تیتر «ترازوی کم فروشان میزان می شود» در روزنامه به چاپ رسید. همچنین در نهم تیر در گزارشی با عنوان«33نمونه کم فروشی» بیان شد که بر اساس گزارش بازرسان اداره کل استاندارد خراسان رضوی در 33 مورد از 61 نمونه کالاهای تولیدی استان کم فروشی مشاهده شده است. حالا هم صحبت های سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی حکایت از تداوم پدیده نا مطلوب کم فروشی در بسیاری از تولیدات خوراکی استان دارد.

6مورد کم فروشی
سیدمحمد سجادی با بیان اینکه از اسفند سال گذشته طرح بررسی وزن بسته بندی های مواد غذایی در واحدهای تولیدی در دستور کار سازمان استاندارد کشور قرار گرفته است، می گوید: در خرداد امسال سازمان استاندارد طی مکاتبه ای نتایج دور اول بازرسی از واحدهای تولیدی را به اطلاع رئیس جمهور رساند.
آیت ا... سید ابراهیم رئیسی بعد از بررسی گزارش بر ادامه روند بازرسی ها در راستای صیانت از حقوق مردم و برخورد با کم فروشی در واحدهای تولیدی تأکید و براین اساس سازمان استاندارد روند بازرسی از واحدهای تولیدی را در تابستان تشدید کرد. همچنین با توجه به انعکاس گزارش کم فروشی واحدهای تولیدی به دادستان کشور ایشان نیز ضمن استقبال از این موضوع از حمایت دستگاه قضایی در برخورد با کم فروشان خبر دادند.

وی ادامه می دهد: در همین راستا از کارخانه های استان از جمله واحدهای تولید روغن خوراکی، نوشیدنی، کیک، کلوچه، بیسکویت، رب گوجه فرنگی، فرآورده های لبنی، واحدهای بسته بندی چای و نسکافه بازرسی شد. در جریان این بازرسی ها مشخص شد که از 114 مورد نمونه برداری شده 61مورد کم فروشی وجود دارد. به عبارتی در 54درصد از نمونه ها کم فروشی صورت می گرفته است. این رقم برای استان به هیچ وجه مطلوب نبوده و برخورد با این تخلف ها در دستور کار قرار دارد.


روش بررسی نمونه ها
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی درباره فرآیند بررسی این نمونه ها نیز می گوید: در بازرسی از واحدهای تولیدی 50مورد از یک محصول به عنوان نمونه اخذ می شود. اگر تعداد خطاهای وزنی از 3مورد بیشتر باشد، این مسئله به عنوان تخلف کم فروشی به ثبت می رسد. همچنین اگر میزان خطای وزنی نمونه بیش از2برابر حد مجاز باشد، این مسئله هم باعث تشکیل پرونده کم فروشی می شود. به عنوان نمونه اگر حد مجاز نوسان یک کالا 5گرم است، اگر این نوسان 10گرم باشد، این مسئله به منزله کم فروشی تلقی می شود. همچنین یک بار نیز میانگین وزنی 50نمونه مورد بررسی قرار می گیرد. در این بررسی باید میانگین وزن کالا صفر و یا به سود مصرف کننده باشد اما اگر میانگین کمتر از حد مجاز باشد، این مسئله نیز مصداق کم فروشی است.
وی با بیان اینکه بررسی وزن برنج و حبوبات بسته بندی نیز در دستور کار قرار گرفته است، می گوید: مقرر شده تا وزن این کالاها سنجش شده و در صورت احراز تخلف با واحدهای بسته بندی برخورد شود. همچنین بررسی عیار و وزن طلا و سکه های موجود در بازار نیز در حال انجام است. سجادی ادامه می دهد: یکی از وظایف اداره استاندارد، نظارت بر وسایل توزین و سنجش و آزمون صحت عملکرد آن هاست. براین اساس بازرسان با بازدید از واحدهای صنفی ترازوهای آن ها را مورد بازرسی قرار می دهند تا احتمال کم فروشی به حداقل کاهش یابد.

برخورد با کم فروشی و تقلب
سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با بیان اینکه سازمان صمت با تعامل با اداره استاندارد برخورد با کم فروشی و تقلب در کالاها را در دستور کار قرار داده است، می گوید: در کنار بحث کم فروشی برخی از واحدهای تولیدی به تقلب نیز روی می آورند.
به عنوان نمونه در بحث رب گوجه فرنگی از غلظت محصول می کاهند و یا موادی مانند نشاسته به آن اضافه می کنند. برخورد با این گونه تخلف ها از سوی بازرسی صمت پیگیری می شود.
بخشعلی بیاتی قله زو با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان برای کسب سود بیشتر به عمد کم فروشی می کنند، بیان می کند: دیده شده که برخی از کارخانه ها با تغییر در فرمول محصول سعی می کنند که حاشیه سود خود را افزایش دهند که با این واحدهای تولیدی نیز برخورد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.